4WDPROFISHOP

Ügyfélszolgálatunk munkanapokon 8-16 óráig várja hívását!

+36704219191

4WDPROFISHOP
  • Kategóriák
    • Márkák szerint 
    • Terrain Tamer - 4WD alkatrészek 
    • 4x4 kiegészítők és Off-road 
    • Felfüggesztés, kormányzás 
    • Hajtáslánc 
    • Karosszéria 
    • Motor 
    • Fék 
    • Hűtés, fűtés, elektromosság 
    • Világítás 
    • Karbantartási cikkek 
    • Kut Snake sárvédőszélesítés 
  • 4WD technika
  • Újdonságok
Vissza
MINDENRE JÓ PICK-UPOK

MINDENRE JÓ PICK-UPOK

A városi forgalomban, az erdőben és a földeken egyaránt otthonosan mozgó négykerekűek klubjából most egy „régi” japán és egy új német autót mutatunk be.

Ma már mintegy húsz világcég gyárt pick-upot. Természetesen az autógyártásnak ezt a szegmensét is a nagyon erős konkurenciaharc jellemzi. Az egyes márkák gyakorlatilag teljes típusválasztékot kínálnak, tehát a személygépkocsik területén minden „műfajban” van autójuk, legyen az klasszikus személyautó, egyterű, terepjáró, platós vagy dobozos kisáruszállító, avagy éppenséggel pick-up.

 A városi forgalomban, az erdőben és a földeken egyaránt otthonosan mozgó négykerekűek klubjából most egy „régi” japán és egy új német autót mutatunk be.

Ma már mintegy húsz világcég gyárt pick-upot. Természetesen az autógyártásnak ezt a szegmensét is a nagyon erős konkurenciaharc jellemzi. Az egyes márkák gyakorlatilag teljes típusválasztékot kínálnak, tehát a személygépkocsik területén minden „műfajban” van autójuk, legyen az klasszikus személyautó, egyterű, terepjáró, platós vagy dobozos kisáruszállító, avagy éppenséggel pick-up.

Némi túlzással főleg az úgynevezett „optikai tuning” jellemzi a pick-upok jelenlegi fejlődési trendjét. Ennek legfontosabb eleme maga a változás, tehát az, hogy pusztán formai jegyekben tükröződjön a továbblépés. A motoron, a futóművön és az erőátvitelen már ritkább a módosítás. Bevált dolgon ne változtass – tartja a mondás, amiben sok igazság van. E járművek is olyan színvonalat képviselnek, hogy a két-három évenkénti komoly áttervezés sem műszaki, sem gazdasági szempontból nem indokolt.

Egy dologra azonban kínosan ügyelnek a gyártók: szinte mindegyik pick-up rendelkezik legalább egy olyan megoldással, képességgel vagy tulajdonsággal, ami kizárólag rá jellemző, vagy pedig legfeljebb két-három típusra. Ezek nem feltétlenül apróságok, de nem is autótörténeti ritkaságok. Pusztán arra valók, hogy valamivel megragadják a figyelmet.

Ilyen lehet a kategórián belül kiemelkedő motorteljesítmény. Vagy a legjobbak közé tartozó forgatónyomaték, de a szokásosnál jóval alacsonyabb fordulatszámon és szélesebb fordulatszám-tartományban… De itt van például a hatsebességes váltó, ami még ma is ritkaság ebben a kategóriában. Vagy egy olyan raktér, ahol nem csupán hosszában, hanem keresztben is elfér egy EUR-raklap.

Írásunkban is két klasszikus, a Toyota és a Volkswagen pick-upját mutatjuk be. A japán cég a hatvanas évek végén (!) az elsők között lépett ki a piacra Hilux nevű autójával, és mára már sokadik verzióját láthatjuk az utakon. A németek viszont meglepően sokat vártak azzal, hogy az Amarok 2010-es megjelenésével immár ebben a szegmensben is tudjanak mit kínálni, amúgy nem csekély rajongótáboruknak.

 

Toyota Hilux

A Hilux a világ legelterjedtebb "platós" kocsija. A hazánkban is igen népszerű Toyota immár évtizedek óta első a világ talán legobjektívebb és legelfogadottabb megbízhatósági statisztikájában, a német ADAC autóklub rangsorában. Forradalmi, hibrid hajtáslánca révén pedig világelső a sorozatban gyártott, valóban környezetkímélő személyautók terén.

Ráadásul egy ügyes marketinghúzás révén egyaránt ott vannak az átlagos és az exkluzív kategóriában is – anélkül, hogy ez rossz irányba befolyásolná autóik megítélését és az értékesítést. Eredetileg a Toyota egyik típusneve volt a Lexus, és amint ezt márkanévvé emelték, maga a Toyota megmaradt a középosztálybeliek autójának – ennek megfelelő műszaki színvonalon és árakkal. A Lexus viszont önálló márkanévként a felsőkategóriás minőség és árszínvonal egyik védjegyévé vált.

A gyár hagyományosan egyenletes piaccal rendelkezik: egyaránt otthon vannak Amerikában és Európában. Mivel a pick-upok divatja Amerikából indult, így a Toyota az ottani piac jelentős képviselőjeként a kategória egyik úttörője volt. A Hiluxot – illetve régi formáit – évtizedek óta gyártják. 1995 volt a teljes újratervezés éve, tíz évvel később egy komolyabb frissítés, azóta pedig a szokásos apróbb korszerűsítések révén ott van a legkedveltebb pick-upok között.

Takarékos japán

A legutóbbi ráncfelvarrás nyomán új orr-részt kapott a Hilux, és rengeteg krómozott felületet. Újdonság az első lökhárítóban kialakított két jókora légbeömlő: összességében masszívabb, terepjárósabb lett a külső, mindemellett érződik az elegancia és a konzervativizmus is. A Toyota sem maradt el az általános trendtől: lágyabb, gömbölydedebb vonalak jellemzik, mint a korábbi modelleket. Az utastér praktikusabb, kényelmesebb lett, gyakorlatilag egy kellemes személyautós érzés fogja el az embert, amint beül.

Extra felszerelésként krómszínű belső kilincsek és bőr kormánykerék gyönyörködteti a szemet és a kezet. Az ugyancsak extraként rendelhető tempomat kezelőszerve a kormányoszlopnál található, míg a manuális vagy éppen automata légkondi állítását-kapcsolását a műszerfal alsó-középső részén végezhetjük el.

 

144 lóerőre izmosodott a 2,5 literes dízelmotor, a forgatónyomaték pedig 340 newtonméter fölé nőtt, amit 1600–2800-as fordulatszám között ad le. Nem mellékes, hogy takarékosabb is lett az autó, ami jócskán ráfért a Toyota pick-upjára, hiszen a korábbi modellek nem éppen az alacsony fogyasztásukról voltak híresek.

Ráadásul érezhetően csendesebb is lett az új erőmű, ami a szabványos, vegyes működési ciklusra megadott gyári adatok szerint 7,3 liter gázolajat kér száz kilométerre. A módosított 2,5 literes, vagy a régi 3 literes motor erejét továbbra is egy ötfokozatú kézi váltó továbbítja. A nagyobb motornál ugyancsak kérhetünk „ötgangos” automataváltót, bár ez egyesek szerint nem ugyanazt az élményt adja.

Az alváz a már megszokott, masszív létraalváz (mint a legtöbb pick-up esetében), ami nagyon hasznos, főleg teherszállítás és nehezebb terepviszonyok esetén. A futómű is a jól bevált vegyes megoldás: elől kettős kereszt lengőkaros, tekercsrugós, hátul pedig a masszív laprugós kivitel található. A Hiluxot is felszerelték úgynevezett LSD-vel, korlátozottan záró hátsó differenciálművel. Ez főként kanyarban, illetve nedves, csúszós úton növeli a stabilitást, a biztonságot.

Az SR és az SR+ kivitelnél pedig automatikusan szétkapcsolódó differenciálmű gondoskodik arról, hogy a négykerékhajtásról áttérve a kétkerékhajtásra levegye a meghajtást az első kerekekről. Ennek főleg a pénztárcánk örülhet, mert az eredmény a csendesebb futás mellett a fogyasztás csökkenése.

És hogy mindezt mennyiért? A legolcsóbb duplakabinos változat ára bő 5,5 millió forint. Persze csak akkor, ha a forgalmi adót visszaigényeljük, ami céges autó esetében a Hiluxnál is lehetséges. Összehasonlításként: a Toyota terepjárója, a Land Cruiser legolcsóbb, ötajtós kivitele (igaz, 3 literes motorral) csaknem 13 millióba kerül.

 

Volkswagen Amarok

Meglepő módon az utolsók között lépett a piacra ebben a kategóriában a Volkswagen. 2010-ben kezdték meg az Amarok gyártását, nem is akárhol: Argentínában. A célpiac bevallottan nem Európa vagy Észak-Amerika, ahol a klasszikus pick-upok gyártói olyan pozícióban vannak, hogy azt még egy Volkswagen sem akarhatja megbolygatni. A fő cél tehát Dél-Amerika, ahol az ilyen közepes méretű, úgynevezett „B-kategóriás” pick-upok, amilyen az Amarok is, igencsak kedveltek.

Nem mintha ebben a súlycsoportban gyenge ellenfelek lennének. Elvégre itt illegeti magát a klasszikus Nissan Navara és a Mitsubishi L200 mellett a Ford Ranger és persze a Toyota Hilux is. Ennek ellenére volt, aki már az autó bemutatásakor azt mondta: biztos a siker, hiszen jó nagy VW-embléma van elől-hátul, és ez már önmagában elég. Lehet ebben valami, hiszen az Amarok villámkarriert futott be.

Praktikus német

A forma, mint minden új modellnél, összhangban van az aktuális divattal. Az Amarok esetében egy mérsékelt, egyszerű formát látunk – sem olasz dizájnelemeket, sem amerikai traktoros formákat nem találunk. Ezt az autót átlagos terepviszonyok közt is otthonosan mozgó, teherszállításra maximálisan alkalmas járműnek szánták. Ráadásul akkora raktérrel, ahol egy EUR-raklap keresztben is elhelyezhető.

Amikor beülünk, folytatódik a „VW-fíling”. A belső tér anyaga, a műszerfal burkolata, a kezelőszervek nagyon ismerősek, hiszen átemelték a gyárcsoport más típusaiba beszerelt elemeket. Ilyen például a Golfból már ismerős óraegység. Amúgy semmi luxus, semmi többletkényelem, de ebben a kategóriában nincs is rá szükség. És az sem baj, ha az ember bátran beülhet sáros csizmában is: sebaj, majd kitakarítjuk a nap végén!

A motor viszont meglepő: szó sincs a megszokott 2,5–3 literes dízelről! Itt egy kétliteres turbódízelt találunk, és hozzá 122 lóerőt, 340 newtonméteres nyomatékkal. Az Amarokba betették a legújabb generációs TDI motort, ami erőben nem marad el a vetélytársakétól, de élen jár fogyasztásban és csökkentett károsanyag-kibocsátásban – akárcsak a megbízhatóságban.

Van hozzá egy még erősebb motor is, ha olyat szeretnénk: az alapmotor duplaturbós változata már 163 lovas, 400 Nm-es forgatónyomatékkal. Az alapmotor vegyes vagy kombinált ciklusú fogyasztása a gyár szerint mindenesetre 7,3–7,6 liter száz kilométerenként. De ebben szerepet játszik a hatfokozatú sebességváltó is, ami ugyancsak ritkaság a pick-upok körében.

Az Amarok további részletei követik a kategória legbeváltabb megoldásait – akár a létraalvázat, akár a futómű kialakítását vizsgáljuk. A rugózás terén viszont van még egy érdekesség: a hátsó laprugóból választható az ötlapos és háromlapos egység. Az előbbi kicsit keményebb, az utóbbi komfortosabb rugózást eredményez, de ennek fejében két mázsával csökken a terhelhetőség.

Lássuk az árakat is: a legolcsóbb kivitel, az Amarok DC Pickup Basis 2.0 TDI 4×2 már 5,5 millió forintért a miénk lehet. Terepjáró-márkatársa, a Touareg legolcsóbb változata 3 literes, V6-os motorral viszont több mint 15 millióba kerül.

Egyébiránt a tipikus pick-upok vezetés szempontjából alig különböznek a megszokott személykocsiktól vagy terepjáróktól. A vezetőülésben, de akár utasként beülve is jól érzi magát az ember.

Pick-upra, magyar!

Minden kezelőszerv ott van, ahol megszokta. Kicsit magasabban ülünk, többet is látunk. A szokásosnál nagyobb méret nem zavaró, pillanatok alatt átállunk. Eközben ott van mögöttünk egy plató, amin tényleg elfér akár egy EUR-raklap is.

A gyorsulás, a lassulás, a rugózás szintén olyan, mint általában, és a fogyasztás sem feltétlenül nagyobb, mint amit megszoktunk. Persze csak akkor, ha az átlagos városi utakon, esetleg a közúton közlekedünk. Ha pedig kiérünk az erdőbe, netán a szántásba, az autó ott is biztosan teljesít: kijön a gödörből, sárból, homokból. És ráadásul meg is lehet velük jelenni.

Persze egy kisebb autó olcsóbb, és jobban gyorsul. Egy kisteherautón több és nagyobb rakomány fér el. Terepezni pedig egy terepjáróval a legjobb. Mégis mérlegeljük: a pick-up az adott körülmények között „majdnem” ugyanazt tudja, mint az adott célnak legmegfelelőbb autó. Fordítva viszont ez nem igaz: a legjobban szakosodott autók többnyire alkalmatlanok más célra. Kis túlzással tehát három autó helyett elég, ha csak egyet veszünk. Ráadásul az áfa és az üzemeltetés szinte összes költsége csak egy pick-upnál írható le a vállalkozás ráfordításai között.


Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Központi raktárunk
  • 8420 Zirc, Park út 205/1 (hrsz.)
  • +36704219191
  • info@4wdprofishop.hu

 

  • facebook

  • instagram

Iratkozzon fel hírlevelünkre

így nem marad le a legérdekesebb új bejegyzésekről az AKCIÓKRÓL és értesítést kap a következő terepjárós kalandról is!

Feliratkozás
simplepay_hu_v2
mypos_eu
  • Márkák szerint 
  • Terrain Tamer - 4WD alkatrészek 
  • 4x4 kiegészítők és Off-road 
  • Felfüggesztés, kormányzás 
  • Hajtáslánc 
  • Karosszéria 
  • Motor 
  • Fék 
  • Hűtés, fűtés, elektromosság 
  • Világítás 
  • Karbantartási cikkek 
  • Kut Snake sárvédőszélesítés 
  • 4WD technika
  • Újdonságok
Nyelv váltás
  • hu
  • en
  • cz
  • ro
Pénznem váltás
Belépés
Regisztráció
oogle
Kosár
A kosár üres. Vásárláshoz kattintson ide!
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.